En informacions publicades al diari “El Periódico” els passats 22 i 23 de
Març, trobem una nova proposta de contingut per als alumnes d’Educació
Secundària Obligatòria: l’Educació econòmica financera.
Aquesta proposta neix de l’acord entre els Departaments d’Ensenyament i
Economia de la Generalitat de Catalunya, el Institut d’Estudis Financers (IEF)
i les entitats financeres BBVA, Unnim, La Caixa i Banc Sabadell, les quals han
signat un conveni de col·laboració per tal de posar en marxa el projecte, que
rep el nom d’”Educació Financera en les Escoles Catalanes” (EFEC).
Segons informa Josep Soles (director de l’IEF), es tractarà de tallers que
pretenen “donar eines als estudiants perquè puguin prendre decisions
econòmiques en un futur”.
D’altra banda, Jordi Òliva (director general de Política Financera), declara
que “el que volem és evitar que es repeteixin errors que s’han comés aquests
últims anys”.
El projecte respon a les recomanacions d’organismes internacionals com l’Organització
per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i la Unió Europea (UE)
que exposen la necessitat de desenvolupar matèries per tal que els estudiants
tinguin consciència sobre l’ús del diner i obtinguin coneixements bàsics sobre
el món financer.
Hem de considerar que aquest nou projecte, l’EFEC, suposa una entrada de
l’educació per a les finances, la inversió, i el tractament dels diners a les
escoles. És evident que, en la nostra realitat, resulta necessari tenir algunes
nocions sobre aquest camp donat que és una constant a la vida quotidiana però
considero que la qüestió és plantejar-nos quin camí pren l’educació en el
moment que estem “educant” nois i noies per a que maneguin els seus diners.
Ara bé, personalment penso que hem de considerar quin tipus de “ciutadans”
volem educar ó, més bé, volen educar. Què pretén aquesta nova proposta? Què
trobem al darrere d’ella?. Pensem en que el debat sobre l’Educació per a la
ciutadania és molt estès i polititzat i, per contra, aquest nou projecte no
genera controvèrsies pel moment.
Potser això és provocat per la mala experiència viscuda als últims anys en
relació a les entitats financeres i trobem que posar en marxa l’EFEC és la
solució per aquesta errada, però cal anar més enllà i veure quins interessos hi
ha darrera d’aquestes propostes. Quin camí hi ha rere aquestes noves corrents
educatives?
Considero que la diferència està entre crear ciutadans crítics,
responsables i formats o manipular aquest concepte de ciutadania cap al
capitalisme i els interessos econòmics, i, en aquest cas, crec que anem cap a la
segona opció i, a més, ens estan “venent” que aquesta és la millor de les propostes.
Notícies referenciades:
Notícies referenciades:
- La Generalitat impulsa un curso de educación financiera en las escuelas catalanas
- Alumnos de 4º de ESO recibirán clases de educación financiera
No hay comentarios:
Publicar un comentario