Observant la realitat de la Pedagogia Internacional.

domingo, 7 de abril de 2013

Educació financera al Institut


En informacions publicades al diari “El Periódico” els passats 22 i 23 de Març, trobem una nova proposta de contingut per als alumnes d’Educació Secundària Obligatòria: l’Educació econòmica financera.
Aquesta proposta neix de l’acord entre els Departaments d’Ensenyament i Economia de la Generalitat de Catalunya, el Institut d’Estudis Financers (IEF) i les entitats financeres BBVA, Unnim, La Caixa i Banc Sabadell, les quals han signat un conveni de col·laboració per tal de posar en marxa el projecte, que rep el nom d’”Educació Financera en les Escoles Catalanes” (EFEC).

Segons informa Josep Soles (director de l’IEF), es tractarà de tallers que pretenen “donar eines als estudiants perquè puguin prendre decisions econòmiques en un futur”.
D’altra banda, Jordi Òliva (director general de Política Financera),  declara que “el que volem és evitar que es repeteixin errors que s’han comés aquests últims anys”.



El projecte respon a les recomanacions d’organismes internacionals com l’Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i la Unió Europea (UE) que exposen la necessitat de desenvolupar matèries per tal que els estudiants tinguin consciència sobre l’ús del diner i obtinguin coneixements bàsics sobre el món financer.


Hem de considerar que aquest nou projecte, l’EFEC, suposa una entrada de l’educació per a les finances, la inversió, i el tractament dels diners a les escoles. És evident que, en la nostra realitat, resulta necessari tenir algunes nocions sobre aquest camp donat que és una constant a la vida quotidiana però considero que la qüestió és plantejar-nos quin camí pren l’educació en el moment que estem “educant” nois i noies per a que maneguin els seus diners.

Ara bé, personalment penso que hem de considerar quin tipus de “ciutadans” volem educar ó, més bé, volen educar. Què pretén aquesta nova proposta? Què trobem al darrere d’ella?. Pensem en que el debat sobre l’Educació per a la ciutadania és molt estès i polititzat i, per contra, aquest nou projecte no genera controvèrsies pel moment.

Potser això és provocat per la mala experiència viscuda als últims anys en relació a les entitats financeres i trobem que posar en marxa l’EFEC és la solució per aquesta errada, però cal anar més enllà i veure quins interessos hi ha darrera d’aquestes propostes. Quin camí hi ha rere aquestes noves corrents educatives?

Considero que la diferència està entre crear ciutadans crítics, responsables i formats o manipular aquest concepte de ciutadania cap al capitalisme i els interessos econòmics, i, en aquest cas, crec que anem cap a la segona opció i, a més, ens estan “venent” que aquesta és la millor de les propostes.



Notícies referenciades:



No hay comentarios:

Publicar un comentario