Observant la realitat de la Pedagogia Internacional.

jueves, 28 de febrero de 2013

La nostra competència social i ciutadana.


Avui, dia 28 de Febrer, està convocada una vaga universitària d’estudiants, professorat i PAS com a resposta en contra la situació precària de l’educació pública i de la proposta de llei LOMQE (Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa). Aspecte que enllaça directament amb la qüestió que estem treballant i debatent a l’assignatura sobre la Competència social i ciutadana, crec adequat fer una reflexió sobre aquesta temàtica.



Per què és un tema tan controvertit a la nostra realitat educativa? Si bé la majoria de professionals de l’educació reconeixen certa necessitat de tractar aquestes qüestions a l’escola o els instituts, què passa a nivell polític per tal que no hi hagi aquest consens?

Bé, segons el que s’estableix als documents oficials, es defineix la Competència social i ciutadana com una competència que es recull dins del ventall de Competències específiques centrades a viure i habitar al món, la qual: 
“[...]suposa comprendre la realitat social en què es viu; afrontar la convivència i els conflictes emprant el judici ètic basat en els valors i pràctiques democràtiques, i exercir la ciutadania, actuant amb criteri propi, contribuint a la construcció de la pau i la democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics.” (Currículum d'Educació Secundària Obligatòria)
Així doncs, el treball d’aquesta competència representa el treball de qüestions bàsiques per la convivència i la participació ciutadana, mitjançant l’esperit crític i la responsabilitat. Això, que en un primer moment sembla bàsic per a qualsevol societat democràtica, deixa de ser-ho quan s’entén des d’una visió partidista i d’adoctrinament, com és el cas del noste sistema educatiu i polític.

Realment interessa al sistema de govern uns ciutadans i ciutadanes ben formats i amb un esperit crític, responsable i participatiu que qüestioni les seves decisions o que demani més poder en aquest procés de presa de decisions? El nostre govern pretén crear ciutadans i ciutadanes actius o només donar certa aparença de progressisme i europeisme, tot fent i desfent com ho estan fent fins ara?.

Considero que la resposta la trobem contínuament a les declaracions d’aquests representants del poble, que mostren una alienació total a l’opinió i el desig popular. Uns bons exemples, potser, serien:



En definitiva, el problema de la famosa Educació per la ciutadania considero que està en el seu enfocament polític i totalment partidista, que fins i tot ha fet oblidar la necessitat de treballar la competència ciutadana.

I, per acabar, en referència al difunt Stéphane Hessel, us deixo una frase que resumeix tota aquesta reflexió:
"La responsabilidad del hombre que no puede confiar ni en un poder ni en un dios. Al contrario, es necesario comprometerse en nombre de la propia responsabilidad como persona humana"





No hay comentarios:

Publicar un comentario